środa, 12 listopada 2014


Wydaje się, że rynek motoryzacyjny stale się rozwija, ale pod względem obsługi klienta nadal stoi w miejscu. Zarówno sprzedawanie jak i wypożyczanie aut odbywa się najczęściej tradycyjnym sposobem. Jednak Moto IT wyszło naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i dzięki nim możemy wynająć samochód nie wychodząc z domu - poprzez internet.



Moto IT (czyli motoryzacja i internet) to firma będąca na rynku rent-a-car od dłuższego czasu, więc znająca go niemal od podszewki. Przez ten okres zauważyli, że ten dział biznesu ma w sobie mnóstwo ciekawych możliwości, które nie zostały jeszcze w pełni wykorzystane.


“Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak w dzisiejszych czasach trzeba walczyć o klienta. Nie wystarczy kupić auta, otworzyć własny biznes i wywiesić baner. Trzeba wiedzieć jak dotrzeć i jak przekonać do siebie ludzi, a najlepiej robić to innowacyjnie. Zauważyliśmy, że te zmiany nastąpiły nagle, tak około 4 lata temu się to zaczęło.” - mówi Ireneusz, właściciel Moto IT.


Dlatego postanowili otworzyć się na całkowicie nową, wirtualną rzeczywistość. Pomysł powstania aplikacji rent-a-car urodził się około 3 lata temu, jednak uruchomiona została dopiero parę miesięcy temu.


“Musieliśmy najpierw poszukać inwestorów, dzięki którym moglibyśmy ruszyć z pracami nad aplikacją. Poza tym wspieraliśmy się dotacjami z Unii Europejskiej. Otrzymać dotacje było trudno, próbowaliśmy 3 razy. Początkowo chcieliśmy otrzymać dotację z programu POIK 8.1 biznes innowacyjny, jednak wniosek został odrzucony, bo uznali, że aplikacja jest mało innowacyjna. Niewątpliwie utrudnieniem w takim wniosku jest ilość znaków, żeby komuś wytłumaczyć, co na czym polega. Na szczęście udało się z programu POIK 8.2 dofinansowania połączenie systemów między partnerami, co nasza aplikacja również <<zawiera>>.”


Zamawianie na ekranie


Co jednak daje sama aplikacja rent-a-car?


“Gdybyście chcieli sami założyć swój własny biznes rent-a-car, wynająć albo kupić samochody, możecie dzięki tej aplikacji wszystko udostępnić. Mam na myśli umowy, cenniki, flotę, które, mówiąc kolokwialnie, można “wrzucić” w internet i dać swoim klientom na wyciągnięcie ręki. Dzięki temu oszczędzacie około 50% czasu m. in. w pozyskiwaniu klienta, bo dzieje się to automatycznie. Aplikacja jest w pełni online i na bieżąco aktualizowana, więc nie trzeba dzwonić i się dopytywać, czy dany model auta jest jeszcze dostępny, tylko można sobie samemu sprawdzić.”


Jej użytkowanie jest banalnie proste. Aby móc skorzystać z aplikacji, należy wejść na stronę fleetpoland.pl i tam dokonać rejestracji. W odpowiednie pola wpisujecie interesujące was informacje, np. kiedy i gdzie chcielibyście wynająć auto. Automatycznie otrzymujecie odpowiedź co, gdzie, jaki model i za ile złotych jest dostępny. Dla osób prowadzących firmę wypożyczającą auta jest to również łatwe: rejestrujecie się w aplikacji, wpisujecie swoje auta, następnie ustalacie cennik, klikacie przycisk udostępnij i wszystkie informacje lądują w aplikacji.


Wszystkie auta znajdujące się w aplikacji są dostępne realnie, w tym momencie. Jednocześnie program nie dopuszcza do tego, aby jedno auto zostało zarezerwowane przez dwie osoby w tym samym czasie. Ireneusz zapewnia, że system jest pod tym kątem w pełni przetestowany.


Spojrzenie na rozwój


Ponadto aplikacja Moto IT to nie tylko platforma usługowa, ale również narzędzie do przeprowadzania badań marketingowych. Już teraz po każdej rezerwacji auta użytkownik otrzymuje ankietę do wypełnienia. Wkrótce ma być również dostępne raportowanie rezerwacji dla każdego przedsiębiorcy. Chcą pokazać w ten sposób pewnego rodzaju procesy, a nie tylko tworzyć szablon do wypełnienia.


“Chcemy przemyśleć raporty w sposób analityczny, na podstawie naszego doświadczenia - np. dlaczego moje (w sensie firmy) oferty są popularne, ale mało na tym zarabiam, więc poprzez statystyki i raporty chcemy pokazać, gdzie dany przedsiębiorca powinien zmienić działanie. Jeżeli popatrzymy z perspektywy klienta, który, wiadomo, chce wynająć fajne auto za rozsądną cenę - on musi mieć informacje szybko, sprawnie i efektywnie. Człowiek jest w stanie zapłacić nawet troszkę więcej, pod warunkiem, że będzie to efektywny proces rezerwacji, możliwość wyboru i przede wszystkim strona będzie wzbudzała zaufanie. Najważniejsze dla klienta jest wybór auta, a nie czy to będzie firma A czy B - ważne jest tylko, jak dana firma później będzie traktowała klienta, na to też zwracamy uwagę.”


Widać, że Ireneusz mocno angażuje się w swoją pracę, gdyż wie o rent-a-car niemal wszystko, a ponadto śledzi ostatnio panujące trendy i jest z nimi na bieżąco.


“Głównym problemem tego typu biznesu jest to, że muszę wynająć samochody jak najszybciej. Koszty, jak sobie kupię lub leasinguję samochód, są od razu, a klienci przychodzą dopiero z czasem. Chcemy maksymalnie skrócić ten czas. Dużym problemem jest również sezonowość. Kraków jest drugim miastem pod względem wynajmu aut, ale największy sezon na to przypada od czerwca do końca września maks, a raty leasingu trzeba opłacać co miesiąc i banku nie interesuje, że akurat w październiku nie ma sezonu. Jednak jeśli zapytalibyśmy takich przedsiębiorców, skąd mają najwięcej rezerwacji, to 99% odpowie, że właśnie z internetu. Internet w tej chwili nie służy tylko do pokazania, ale wręcz do prowadzenia biznesu. Wypożyczanie aut to usługa, ale cały proces zaczyna przenosić się w świat wirtualny.”


Rzeczywistość jest bardzo szybka


Na bazie jego doświadczenia zapytaliśmy, co powinien zrobić młody przedsiębiorca, by rozpocząć swoją drogę ku sukcesowi.


“Do momentu, do którego czegoś nie spróbuję, nie będę wiedział, czy coś jest złe. Należy próbować. Ilekroć człowiek robi coś i nabiera doświadczenia, to w końcu gdzieś to doświadczenie go zaprowadzi. Taki człowiek przede wszystkim powinien wyrobić w sobie wytrwałość. Rzeczywistość jest szybka i krótkotrwała, jeśli mamy cel to bądźmy trwali w jego dążeniu. Polacy są super innowacyjnymi ludźmi, każdy chce prześcignąć każdego. Chętnie osobiście pogadam z konkurencją, żebym mógł się jeszcze czegoś nauczyć.”


Póki co w najbliższych planach jest ulepszanie aplikacji w jej działaniu i poszerzanie jej oferty. Jak mówi Ireneusz, nie ma co planować wiele - kiedyś można było rozmyślać o działaniach na 10 lat w przód, dziś rozplanowanie celów na najbliższe 2 lata to już jest


“My nie chcemy być wielcy, nie chcemy być ogromną wypożyczalnią, ale innowacyjną, która będzie dostępna w internecie na wyciągnięcie ręki.”


Autor: Anna Wróblewska
Zdjęcia: Moto IT
Posted by Już Otwarte On środa, listopada 12, 2014 1 comment

1 komentarz :

  1. I recollect an episode various years prior where this elderly woman publicized her old convertible oldsmobile Cutless she simply needed to dispose of. She got some truly pleasant offers, yet wouldn't acknowledge any of them. As each offer went up she needed more. She never sold it. It wound up as scrap award interior car detailing service in indianapolis.

    OdpowiedzUsuń

    Partnerzy


    Wszystkie treści materiały oraz elementy graficzne umieszczone w tym serwisie są własnością naszej firmy. Są chronione prawem autorskim, które przysługuje Już Otwarte. Materiały zawarte na niniejszej stronie mogą być wykorzystywane lub rozpowszechniane jedynie w celach informacyjnych oraz wyłącznie z notą o prawach autorskich oraz ze wskazaniem źródła informacji.

    Informujemy, że publikowane na stronach niniejszego serwisu treści mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów prawa cywilnego.

    W naszym serwisie umieszczone są łącza (linki) do innych serwisów internetowych. Informujemy, że nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treści zawarte w innych serwisach.